#2030: geen social return of SROI meer, maar concurrentie op maatschappelijke waarde de norm bij publieke inkoop

5/12/2025
52
Giancarlo Carboni

Met het oog op een nieuw kabinet en de gemeenteraadsverkiezingen dit jaar niet geen traditioneel jaarplan, maar aan een zogenaamde 'moonshot'. Een moonshot legt de nadruk op lange termijn impact en transformatie, in plaats van korte termijn acties of output. Het is een toekomstgericht strategisch kader dat interne en externe partners verbindt en veranderingen in beleid, markt en organisatie in samenhang plaatst.

Een 'moonshot'

'Social Return is als aspect van MVOI een stimulans voor maatschappelijke impact. De focus ligt op kansrijke aanbestedingen en hun correlatie met de markt, waarbij maatschappelijke waarde centraal staat en ondernemers op dezewaarde concurreren'. Door Social Return expliciet te koppelen aan MVOI:

- Wordt de overheid en haar partners een aanjager van transformatie;
- Ontstaat meer samenhang tussen sociale, ecologische en economische waarden;
- Wordt sociale impact door publieke inkoop niet beperkt tot arbeidsmarktbeleid dat - vaak goedbedoeld - losgezongen is van het aanbestedingsrecht en praktijk.

2030:
- SROI in eendimensionale vorm en uitvoeringspraktijk – met vaste percentages en bouwblokken bestaat niet meer;
- Social Return (als onderdeel van de sociale paragraaf bij aanbestedingen) wordt heel selectief en doelgericht binnen de bredere context van MVOI toegepast. We meten de impact van interventies;
- Concurrentie op maatschappelijke waarde en impact is bij overheidsaanbestedingen de norm. Sociale ondernemers hebben een streepje voor bij aanbesteding door de overheid;
- Sociaal opdrachtgeverschap, MVOI adviseurs en professioneel (gespecialiseerd) contractmanagement vervangen SROI coördinatoren (als geïsoleerde 'eenpitters') in de uitvoering;
- Is het (Europese) aanbestedingsrecht en praktijk het uniforme landelijke beleidskader.

De toekomst ligt niet in uniformering of nog meer beleid, maar in waardegerichte concurrentie. Wie ontwikkelt de (verdien)modellen van de toekomst, waarin publieke en private waarde elkaar versterken?

"
"

Inzicht

"
"

Inzicht

Vul hier je gegevens in en ontvang de download in je mail

Bedankt! Je aanvraag voor de download is goed ontvangen.
Oeps! Er is iets fout gegaan, probeer het later opnieuw a.u.b.
"
"

Inzicht

Onze ambassadeurs

Uitgelichte artikelen

2025-12-08
Nieuws
8/12/2025
101
Uitgelicht

Nieuwe veiligheidseisen vanaf 2026: dit betekent de ABRO voor jou als inkoper

Cato Verhoeven
Advertentie
2025-11-18
Nieuws
18/11/2025
187
Uitgelicht

ISPnext en Tenpu lanceren geïntegreerde oplossing voor publieke aanbestedingen en contractbeheer

Het Nederlandse aanbestedingsplatform Tenpu en Business Spend Management-leverancier ISPnext zijn een samenwerking gestart om publieke organisaties een volledig digitale keten te bieden van aanbesteding tot contractbeheer.

Tenpu
2025-11-18
18/11/2025
274
Uitgelicht

Als marktpartij een legitieme voorsprong creëren? Het mag!

Een aanbesteding winnen begint niet met de publicatie, maar met inzicht in wat eraan komt. De rijksinkoop werkt al jaren aan meer voorspelbaarheid, openheid en planning. Juist om te voorkomen dat alleen wie toevallig op tijd kijkt, kans maakt.

Richard Lennartz

Over de auteur(s)

Giancarlo Carboni

bij

Giancarlo is manager bij Bureau Social Return Amsterdam (MBA) gespecialiseerd in productontwikkeling, inkoop en maatschappelijk verantwoord opdrachtgeverschap (MVOI).

Uitgelichte artikelen

2025-12-08
Nieuws
8/12/2025
101
Uitgelicht

Nieuwe veiligheidseisen vanaf 2026: dit betekent de ABRO voor jou als inkoper

Cato Verhoeven
Advertentie
2025-11-18
Nieuws
18/11/2025
187
Uitgelicht

ISPnext en Tenpu lanceren geïntegreerde oplossing voor publieke aanbestedingen en contractbeheer

Het Nederlandse aanbestedingsplatform Tenpu en Business Spend Management-leverancier ISPnext zijn een samenwerking gestart om publieke organisaties een volledig digitale keten te bieden van aanbesteding tot contractbeheer.

Tenpu
2025-11-18
18/11/2025
274
Uitgelicht

Als marktpartij een legitieme voorsprong creëren? Het mag!

Een aanbesteding winnen begint niet met de publicatie, maar met inzicht in wat eraan komt. De rijksinkoop werkt al jaren aan meer voorspelbaarheid, openheid en planning. Juist om te voorkomen dat alleen wie toevallig op tijd kijkt, kans maakt.

Richard Lennartz