
Column: De nieuwe standaard verkoopvoorwaarden voor ICT-bedrijven zijn gepubliceerd!

En dit is waarom je ook met deze nieuwe voorwaarden ๐ฃ๐ค๐ค๐๐ฉ ๐๐ ๐ ๐ค๐ค๐ง๐ moet gaan โ๏ธ
In die nieuwe verkoopvoorwaarden van de IT-branchevereniging โNLdigitalโ (versie okt 2025) staan ten eerste nogal wat ๐ถ๐ป๐๐ฝ๐ฎ๐ป๐ป๐ถ๐ป๐ด๐๐๐ฒ๐ฟ๐ฝ๐น๐ถ๐ฐ๐ต๐๐ถ๐ป๐ด๐ฒ๐ป. En iedereen in inkoopland weet dat je altijd ๐ฟ๐ฒ๐๐๐น๐๐ฎ๐ฎ๐๐๐๐ฒ๐ฟ๐ฝ๐น๐ถ๐ฐ๐ต๐๐ถ๐ป๐ด๐ฒ๐ป wilt vastleggen en geen inspanningsverplichtingen.
Er staan bijvoorbeeld de volgende teksten:
โ๏ธ Leverancier zal zich naar beste kunnen inspannen de gebreken in de apparatuur binnen een redelijke termijn te herstellen.
โ๏ธ Leverancier zal zich naar beste kunnen inspannen diensten met zorg uit te voeren.
๐ Een opdrachtgever wil helemaal niet dat een leverancier zich alleen maar inspant om iets te herstellen (of met zorg uitvoert), hij wil dat een probleem gegarandeerd wordt opgelost, en nog liever binnen bijvoorbeeld 4 uur.
Naast dat het woord 'inspannen' acht keer voorkomt staan er nog wat andere zeer ongewenste artikelen:
โ๏ธ Leverancier staat er niet voor in dat de SaaS-dienst foutloos is en zonder onderbrekingen functioneert.
โก๏ธ Toelichting onnodig.
โ๏ธ Leverancier is niet gehouden specifiek voor klant bepaalde eigenschappen of functionaliteiten van de dienst te handhaven, te wijzigen of toe te voegen.
โก๏ธ Dus je moet maar afwachten of iets na een tijdje nog steeds goed werkt.
โ๏ธ Van een fout is alleen sprake indien klant deze kan aantonen en deze bovendien reproduceerbaar is.
โก๏ธ Een probleem in IT-land is vaak heel lastig reproduceerbaar.
โ๏ธ Leverancier staat er niet voor in dat de cyberbeveiliging onder alle omstandigheden doeltreffend is.
โก๏ธ Uiteraard wil je ook hier veel betere afspraken over maken.
En dan nog het in meerdere branchevoorwaarden beruchte:
โ๏ธ Directe schade is beperkt tot maximaal het bedrag van de voor die overeenkomst bedongen prijs (excl. btw).
โก๏ธ Dus een opdracht van een paar duizend Euro waarbij per ongeluk je hele computerruimte afbrandt geeft nooit een hogere schadevergoeding dan die paar duizend Euro.
๐ Kortom, net als de vorige versie uit 2020 bevat deze nieuwe versie van de IT-branchevoorwaarden nog steeds diverse ๐ณ๐๐๐ซ ๐จ๐ง๐๐๐ง๐ญ๐ซ๐๐ค๐ค๐๐ฅ๐ข๐ฃ๐ค๐ ๐๐ซ๐ญ๐ข๐ค๐๐ฅ๐๐ง. Veel beter is om de ARBIT of GIBIT te gebruiken, de modelcontracten vanuit het Rijk of de gemeenten. Dit uiteraard in combinatie met een goed programma van eisen (PVE) waarin bijvoorbeeld staat dat de cyberbeveiliging wel op orde is en een eventueel probleem binnen zoveel uur ๐ด๐ฒ๐ด๐ฎ๐ฟ๐ฎ๐ป๐ฑ๐ฒ๐ฒ๐ฟ๐ฑ wordt opgelost.
Vul hier je gegevens in en ontvang de download in je mail




