Column: Gedoe met de algemene Inkoopvoorwaarden

20/3/2025
108
Joost Lucassen

De algemene inkoopvoorwaarden die overheidsinstellingen gebruiken zijn vaak lang, al snel zo’n tien tot twintig pagina’s . En lange formele (contract)teksten schrikken af, zeker voor kleinere ondernemers die je juist soms bij een inkoopvraagstuk wilt betrekken.

Ook wil je als overheidsinstelling een aantrekkelijk opdrachtgever zijn en dat begint niet met twintig pagina’s juridische teksten (graag tekenen bij het kruisje) en eventuele discussies daarover. En ook straalt dat weinig vertrouwen uit in de samenwerking met een leverancier.

Verder speelt dat je bij kleinere trajecten als opdrachtgever in de regel weinig risico loopt (zeg even het leveren van 25 computerschermen). Dat maakt een afweging relevant tussen de mogelijke risico’s bij een aankoop en hoeveel tijd/geld/energie je kwijt wilt zijn aan discussies over de voorwaarden. Want waarom veel tijd steken in een discussie over aansprakelijkheid als er maar heel weinig mis kan gaan en de eventuele gevolgen daarvan heel klein zijn. Besteed liever meer tijd aan de inhoud van de offerteaanvraag (het PVE), daar gaat vaak de discussie over als er iets mis is (we zeiden toch 25 schermen, geen 24).

Bij grote inkooptrajecten zoals EU aanbestedingen zullen in de regel de modelcontracten van het Rijk worden gebruikt zoals bijvoorbeeld de ARBIT of ARVODI. Grote kans dat de eigen inkoopvoorwaarden hiermee overlappen of conflicteren dus die kan je bij grotere trajecten maar beter sowieso niet gebruiken.

Inkoopvoorwaarden moeten daarom:
1️⃣ Specifiek zijn voor de inkoop van ‘standaard / kleine dingen’.
2️⃣ Specifiek zijn voor de risico’s van die categorie.
3️⃣ Kort zijn en zo min mogelijk ‘afschrikken’.
4️⃣ Niet gebruikt worden als er ‘echte contracten’ worden ingezet.
5️⃣ Of überhaupt niet gebruikt worden (en de verkoopvoorwaarden van de leverancier dan ook niet) om zo niet tijd kwijt te zijn aan onnodige discussies hierover.

👉 Een goede relatie tussen een opdrachtgever en opdrachtnemer begint niet bij een moeizame discussie over nauwelijks relevante voorwaarden. Tijd om de inkoopvoorwaarden en het gebruik ervan kritisch tegen het licht te houden!

"
"

Inzicht

"
"

Inzicht

Vul hier je gegevens in en ontvang de download in je mail

Bedankt! Je aanvraag voor de download is goed ontvangen.
Oeps! Er is iets fout gegaan, probeer het later opnieuw a.u.b.
"
"

Inzicht

Onze ambassadeurs

Uitgelichte artikelen

2025-10-30
Interview
30/10/2025
237
Uitgelicht

Schermerhorn over inkoopbeleid in de praktijk: ‘Europese richtlijnen daverend succes’

Cato Verhoeven
2025-10-21
Column
21/10/2025
768
Uitgelicht

Column: Inkoop versus contractmanagement

Chiel Vinke
2025-10-22
Nieuws
22/10/2025
188
Uitgelicht

Werkzaam bij een gemeente? Dan zijn dit dé bronnen over AI voor jou

Cato Verhoeven

Over de auteur(s)

Joost Lucassen

bij

Joost Lucassen heeft brede inkoopervaring, opgedaan bij tal van organisaties. Momenteel is 'Accounthouder inkoop & accounthouder ICT' bij Gemeente Voorschoten.

Uitgelichte artikelen

2025-10-30
Interview
30/10/2025
237
Uitgelicht

Schermerhorn over inkoopbeleid in de praktijk: ‘Europese richtlijnen daverend succes’

Cato Verhoeven
2025-10-21
Column
21/10/2025
768
Uitgelicht

Column: Inkoop versus contractmanagement

Chiel Vinke
2025-10-22
Nieuws
22/10/2025
188
Uitgelicht

Werkzaam bij een gemeente? Dan zijn dit dé bronnen over AI voor jou

Cato Verhoeven