4 goede redenen om in Q4 al met Spendanalyse te beginnen

1/10/2022
6303
Purfaction
  1. Vermijd de drukte bij Finance in januari
  2. Classificeer alvast 94% van 4 jaren spend
  3. Voorkom onrechtmatige verassingen
  4. Vandaag al meer impact maken

1 . Vermijd de drukte bij Finance in januari ⏳

Het verkrijgen van alle spend- en contractdata is de belangrijkste bottleneck in het proces. Voor het maken van de download is de expert van de financiële afdeling nodig die het al heel druk heeft, maar helemaal in januari als de afdeling bezig is met de jaarafsluiting! Heb je de query echter al een keer eerder gemaakt en getest, dan is het uitdraaien van de extra Q4 data slechts een druk op de knop en kom je niet helemaal onderaan de to-do lijst te staan!

2. Classificeer alvast 94% van 4 jaren spend 🛒

Een goede spendanalyse omvat minimaal 3 tot 4 jaar aan inkoopdata om trends en eenmalige inkopen te kunnen onderscheiden. Daarnaast wordt een periode van 4 jaar ook gebruikt bij het beoordelen van de rechtmatigheid en de 6 ‘key controls’ waaraan de spendanalyse wordt getoetst. Medio oktober zijn al 15 van de 16 kwartalen beschikbaar, bijna 94% van alle spend! Door deze nu alvast te verzamelen en classificeren naar inkooppakketten, hoef je in januari alleen nog maar het laatste kwartaal toe te voegen.

3. Voorkom onrechtmatige verassingen ⚖️

Vanaf 1 jan 2023 wordt de 'Rechtmatigheidsverantwoording' de verantwoordelijkheid van het college van B en W. Zou het nieuwe jaar niet een stuk relaxter beginnen als je nu al weet dat er geen verassingen zullen zijn? Uitzonderlijke kostenstijgingen of onrechtmatige inkopen zijn nu al inzichtelijk te maken. Zo kun je de verantwoordelijke personen alvast informeren en om toelichting vragen voordat de definitieve cijfers worden vastgesteld.

4. Vandaag al meer impact maken 🎯

Waarom wachten met goede voornemens? Als je toch al een plan was om ‘volgend jaar’ een spendanalyse uit te voeren, dan is DIT het beste moment om ermee te beginnen! Spendanalyse geeft niet alleen onmisbare info voor de rechtmatigheid, maar ook over de doelmatigheid, duurzaamheid en efficiency van Inkoop! Om klantwaarden te verhogen, kosten of risico’s te reduceren of procesprestaties te verbeteren, moet je eerst weten wie–wat–waar inkoopt. Pas dan kunnen categoriemanagers, inkopers en contractmanagers medio januari direct aan de slag met het échte werk: Meer impact maken met inkoopprojecten!

Extra voordeel! 🎁

Tijdens onze Q4-actieperiode van oktober t/m december gaan we direct met jullie spenddata aan de slag en krijg je de extra update in januari van ons cadeau! Wij ontzorgen het hele proces:

  • Gegevens uitvraag, controle en verwerking
  • Ontdubbelen & 96% classificeren van de leveranciers
  • Best-in-class actiegerichte dashboards
  • Matchen van alle contractgegevens aan de crediteuren (optioneel)
"
"

Inzicht

"
"

Inzicht

Vul hier je gegevens in en ontvang de download in je mail

Bedankt! Je aanvraag voor de download is goed ontvangen.
Oeps! Er is iets fout gegaan, probeer het later opnieuw a.u.b.
"
"

Inzicht

No items found.

Onze ambassadeurs

Uitgelichte artikelen

2025-10-30
Interview
30/10/2025
237
Uitgelicht

Schermerhorn over inkoopbeleid in de praktijk: ‘Europese richtlijnen daverend succes’

Cato Verhoeven
2025-10-21
Column
21/10/2025
768
Uitgelicht

Column: Inkoop versus contractmanagement

Chiel Vinke
2025-10-22
Nieuws
22/10/2025
188
Uitgelicht

Werkzaam bij een gemeente? Dan zijn dit dé bronnen over AI voor jou

Cato Verhoeven

Over de auteur(s)

Er zijn momenteel geen auteurs

Uitgelichte artikelen

2025-10-30
Interview
30/10/2025
237
Uitgelicht

Schermerhorn over inkoopbeleid in de praktijk: ‘Europese richtlijnen daverend succes’

Cato Verhoeven
2025-10-21
Column
21/10/2025
768
Uitgelicht

Column: Inkoop versus contractmanagement

Chiel Vinke
2025-10-22
Nieuws
22/10/2025
188
Uitgelicht

Werkzaam bij een gemeente? Dan zijn dit dé bronnen over AI voor jou

Cato Verhoeven
No items found.