Good practices voor contractmanagers

1/2/2022
2952
AddVue

Op de site van de DNB treft men een handige samenvatting aan van de uitbestedingsregels voor financiële instellingen (banken, verzekeraars, pensioenfondsen e.a.) . Deze good practices zijn een aanbeveling hoe financiële ondernemingen invulling kunnen geven aan de verplichting om de risico’s bij uitbesteding te beheersen. De regels zijn verankerd in de Wet financieel toezicht (Wft). De wet ziet er o.a. op toe dat de opzet, bestaan en werking van een gecontroleerd uitbestedingsbeleid is geïmplementeerd.

De good practices van de DNB zijn zijn niet alleen een goed hulpmiddel voor financiële instellingen. Ook voor niet financiële instellingen dragen de good practices van de DNB bij aan een gecontroleerd contractmanagement proces en aan het verbeteren van de positie en het imago van het vakgebied.

Onderstaand treft u een overzicht aan van de good practices, met daarbij een korte toelichting per onderdeel. Wil u meer weten over de vereisten van goed opdrachtgeverschap, kijk dan op: https://bit.ly/3wQwOz0

1. Beoordeel risico’s bij uitbesteding

De uitbestedende organisatie beschikt over een strategie rond uitbesteding en voordat tot uitbesteding wordt overgegaan wordt er een risico-analyse uitgevoerd en worden passende maatregelen genomen voor risicobeheersing bij uitbesteding.

2. Beleid

De organisatie beschikt over een beleid dat alle aspecten van uitbesteding omvat. Dit beleid wordt door de directie vastgesteld en regelmatig geactualiseerd.

3. Regelgeving

Uitbesteding mag geen belemmering vormen voor toezicht. In de overeenkomsten is geregeld dat toezichthouders van de organisatie (bijv. audit, legal) rechtstreeks toegang krijgen tot relevante gegevens en de locaties van de opdrachtnemers.

4. Selectie van opdrachtnemers

Voordat tot selectie van een aanbieder wordt overgegaan, vindt er een risicobeoordeling plaats. Deze risicobeoordeling bevat meerdere aspecten zoals bijvoorbeeld, financiële risico’s, concentratierisico’s, due dilligence beoordeling en continuïteitsrisico’s.

5. Evaluatie van opdrachtnemers

Gedurende de looptijd van de overeenkomst wordt de opdrachtnemer regelmatig geëvalueerd. Van belang is dat de organisatie hiervoor de benodigde kerncompetenties in stand houdt, zodat de opdrachtnemer adequaat kan worden aangestuurd en gecontroleerd.

6. Managementinformatie

Uitbesteding mag de organisatie niet belemmeren bij de aansturing en bewaking van de activiteiten van de organisatie. Aan de hand van de managementinformatie is de directie in staat om de operationele risico’s die zijn verbonden aan de uitbestede diensten op effectieve wijze te beheersen.

7. Kwaliteit van de overeenkomst

Iedere uitbesteding wordt vastgelegd in een schriftelijk overeenkomst. Hierin worden ook de rapportageverplichtingen van een opdrachtnemer vastgelegd. De overeenkomst bevat ook een exit-clausule ter voorbereiding op een eventuele transitie.

8. Business Continuity Management (BCM)

De uitbestede activiteiten maken onderdeel uit van de continuïteitsmaatregelen (BCM) van de organisatie. De genomen maatregelen worden regelmatig getoetst.

9. Kritische data

Wanneer voor bepaalde gegevens regels van toepassing zijn, dan worden deze regels op minimaal hetzelfde niveau opgelegd aan de opdrachtnemer. Ook worden de eisen met betrekking tot gegevensbescherming opgenomen. De organisatie bewaakt deze regels.

10. Service Level Rapportages

De organisatie bewaakt of de opdrachtnemer blijft voldoen aan de prestatie- en risiconormen door een combinatie van kwantitatieve en kwalitatieve ‘key performance indicators’.

Assurance reporten

De overeenkomst bevat de verplichting voor de opdrachtnemer om regelmatig inzage te verstrekken over het stelsel van interne beheersing. De uitbestede activiteiten dienen binnen de reikwijdte te vallen van de interne auditor.

Tot slot

Wilt u meer weten over de wijze waarop AddVueConnect invulling geeft aan het inrichten en werkend maken van professioneel opdrachtgeverschap, neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.


"
"

Inzicht

"
"

Inzicht

Vul hier je gegevens in en ontvang de download in je mail

Bedankt! Je aanvraag voor de download is goed ontvangen.
Oeps! Er is iets fout gegaan, probeer het later opnieuw a.u.b.
"
"

Inzicht

No items found.

Onze ambassadeurs

Uitgelichte artikelen

2025-12-31
Interview
31/12/2025
291
Uitgelicht

Siep Eilander: “Waarom samenwerking het lastigste én belangrijkste is in inkoop”

Wie het verhaal van publieke inkoop bij de Rijksoverheid wil begrijpen, moet langs de loopbaan van Siep Eilander. In een uitgebreid gesprek met Inkoop.Pub vertelt Siep Eilander openhartig over de praktijk van inkoop binnen de overheid, de lessen die hij leerde en hoe hij naar de toekomst kijkt.

Nancy van Bemmel
2025-12-15
Nieuws
15/12/2025
250
Uitgelicht

Schotanus: “Het lukt ons nog niet goed genoeg om aanbestedingen simpeler te maken”

Het is een trend die al langer zichtbaar is: competitie om Europese overheidsopdrachten neemt af. Maar waar komt dat precies door? En hoe kun je hier als inkoopprofessional op inspelen? Hoogleraar Fredo Schotanus geef verdere tekst en uitleg.

Cato Verhoeven
2025-12-12
Kennis
12/12/2025
112
Uitgelicht

De impact van de Wet DBA op inhuur

Nu de handhaving van de Wet DBA per 1 januari 2025 volledig is hervat, staat het inhuren van zelfstandigen opnieuw hoog op de agenda van (publieke) organisaties. Jeroen van Engelen, eigenaar van Zero Administratie & Advies en NEN 4400-1inspecteur, vertelt er meer over.

Nancy van Bemmel

Over de auteur(s)

Er zijn momenteel geen auteurs

Uitgelichte artikelen

2025-12-31
Interview
31/12/2025
291
Uitgelicht

Siep Eilander: “Waarom samenwerking het lastigste én belangrijkste is in inkoop”

Wie het verhaal van publieke inkoop bij de Rijksoverheid wil begrijpen, moet langs de loopbaan van Siep Eilander. In een uitgebreid gesprek met Inkoop.Pub vertelt Siep Eilander openhartig over de praktijk van inkoop binnen de overheid, de lessen die hij leerde en hoe hij naar de toekomst kijkt.

Nancy van Bemmel
2025-12-15
Nieuws
15/12/2025
250
Uitgelicht

Schotanus: “Het lukt ons nog niet goed genoeg om aanbestedingen simpeler te maken”

Het is een trend die al langer zichtbaar is: competitie om Europese overheidsopdrachten neemt af. Maar waar komt dat precies door? En hoe kun je hier als inkoopprofessional op inspelen? Hoogleraar Fredo Schotanus geef verdere tekst en uitleg.

Cato Verhoeven
2025-12-12
Kennis
12/12/2025
112
Uitgelicht

De impact van de Wet DBA op inhuur

Nu de handhaving van de Wet DBA per 1 januari 2025 volledig is hervat, staat het inhuren van zelfstandigen opnieuw hoog op de agenda van (publieke) organisaties. Jeroen van Engelen, eigenaar van Zero Administratie & Advies en NEN 4400-1inspecteur, vertelt er meer over.

Nancy van Bemmel
No items found.