Meerdere detacheerders contracteren bij een raamovereenkomst loont

16/8/2022
1073
Henk Timmer

Het inhuurvolume van Nederlandse overheidsinstellingen ligt gemiddeld rond de 15%. Anders gezegd: 15% van de loonsom werd uitgegeven aan het inhuren van extern personeel. Elke week zijn er diverse inhuuraanbestedingen te vinden op TenderNed. De segmentatie van inhuur bij gemeenten is als volgt: 45% gedetacheerden, 24% uitzendkrachten, 14% zzp’ers en 13% payrolling.

Hoe Nederland zich verhoudt tot andere Europese lidstaten is lastig te bepalen, omdat deze cijfers niet voorhanden zijn. In enkele Europese landen ligt het inhuurpercentage op 0%, aangezien wetgeving bepaalt dat alleen medewerkers met een ambtenarenaanstelling werkzaamheden mogen uitoefenen (onder gezag).

Hoe werven Nederlandse overheden?

In de praktijk wordt er via verschillende (juridische) kanalen ingehuurd. De bekendste drie vormen zijn: het instellen van een Dynamisch Aankoopsysteem, een brokerdienstverlener contracteren of het sluiten van een raamovereenkomst (met één of meerdere partijen). Ten aanzien van de raamovereenkomst valt in de praktijk het nodige op, te weten:

  • Vooral kleine en middelgrote overheden kiezen nog regelmatig voor 1 raamcontractant;
  • In sommige sectoren (zoals ICT-inhuur en onderwijs) wordt er vaker gekozen voor meerdere raamcontractanten;
  • Wanneer er reeds één contractant is gecontracteerd, dan heeft deze leverancier een grote kans om weer als enige (her)gecontracteerd te worden.

Dit laatste is enigszins opvallend. Natuurlijk, het hebben van één aanspreekpunt is prettig, maar dit voordeel heeft minstens zoveel nadelen.

Meerdere detacheerders inhuren loont

Meerdere detacheerders betekent een groter netwerk van professionals. De kans op meer aanbod is groter. Daarnaast heeft een detacheerder niet altijd een prikkel (incentive) om de beste kandidaat naar voren te schuiven: er zal vaak een economische afweging worden gemaakt. Deze prikkel ontstaat wel wanneer er meerdere contractanten zijn en kandidaten worden aangeboden vanuit ‘minicompetitie’. Deze minicompetities stellen de overheid in staat om op basis van prijs/kwaliteit de beste kandidaat van de verschillende leveranciers te kiezen. De kans op geen kandidaat is ook groter, aangezien de (enige) raamcontract geen hete adem voelt van een concurrent. Tot slot voorkomt je als organisatie aan het einde van de looptijd van de aanbesteding een vendor lock-in. Dat zit als volgt: gedetacheerde medewerkers kunnen in de praktijk niet zomaar worden overgenomen door de concurrent. Goed presterende inhuurkrachten verlaten dus de organisatie. Al met al genoeg redenen om meerdere partijen te contracteren.

"
"

Inzicht

"
"

Inzicht

Vul hier je gegevens in en ontvang de download in je mail

Bedankt! Je aanvraag voor de download is goed ontvangen.
Oeps! Er is iets fout gegaan, probeer het later opnieuw a.u.b.
"
"

Inzicht

No items found.

Onze ambassadeurs

Uitgelichte artikelen

2025-12-31
Interview
31/12/2025
291
Uitgelicht

Siep Eilander: “Waarom samenwerking het lastigste én belangrijkste is in inkoop”

Wie het verhaal van publieke inkoop bij de Rijksoverheid wil begrijpen, moet langs de loopbaan van Siep Eilander. In een uitgebreid gesprek met Inkoop.Pub vertelt Siep Eilander openhartig over de praktijk van inkoop binnen de overheid, de lessen die hij leerde en hoe hij naar de toekomst kijkt.

Nancy van Bemmel
2025-12-15
Nieuws
15/12/2025
250
Uitgelicht

Schotanus: “Het lukt ons nog niet goed genoeg om aanbestedingen simpeler te maken”

Het is een trend die al langer zichtbaar is: competitie om Europese overheidsopdrachten neemt af. Maar waar komt dat precies door? En hoe kun je hier als inkoopprofessional op inspelen? Hoogleraar Fredo Schotanus geef verdere tekst en uitleg.

Cato Verhoeven
2025-12-12
Kennis
12/12/2025
112
Uitgelicht

De impact van de Wet DBA op inhuur

Nu de handhaving van de Wet DBA per 1 januari 2025 volledig is hervat, staat het inhuren van zelfstandigen opnieuw hoog op de agenda van (publieke) organisaties. Jeroen van Engelen, eigenaar van Zero Administratie & Advies en NEN 4400-1inspecteur, vertelt er meer over.

Nancy van Bemmel

Over de auteur(s)

Er zijn momenteel geen auteurs

Uitgelichte artikelen

2025-12-31
Interview
31/12/2025
291
Uitgelicht

Siep Eilander: “Waarom samenwerking het lastigste én belangrijkste is in inkoop”

Wie het verhaal van publieke inkoop bij de Rijksoverheid wil begrijpen, moet langs de loopbaan van Siep Eilander. In een uitgebreid gesprek met Inkoop.Pub vertelt Siep Eilander openhartig over de praktijk van inkoop binnen de overheid, de lessen die hij leerde en hoe hij naar de toekomst kijkt.

Nancy van Bemmel
2025-12-15
Nieuws
15/12/2025
250
Uitgelicht

Schotanus: “Het lukt ons nog niet goed genoeg om aanbestedingen simpeler te maken”

Het is een trend die al langer zichtbaar is: competitie om Europese overheidsopdrachten neemt af. Maar waar komt dat precies door? En hoe kun je hier als inkoopprofessional op inspelen? Hoogleraar Fredo Schotanus geef verdere tekst en uitleg.

Cato Verhoeven
2025-12-12
Kennis
12/12/2025
112
Uitgelicht

De impact van de Wet DBA op inhuur

Nu de handhaving van de Wet DBA per 1 januari 2025 volledig is hervat, staat het inhuren van zelfstandigen opnieuw hoog op de agenda van (publieke) organisaties. Jeroen van Engelen, eigenaar van Zero Administratie & Advies en NEN 4400-1inspecteur, vertelt er meer over.

Nancy van Bemmel
No items found.