Meervoudig onderhands: geef overzicht de overhand!

31/1/2020
4933
Tender People

In een advies van de Commissie van Aanbestedingsexperts was de commissie zo vrij om in te gaan op zowel de inhoudelijke kwestie die te maken had met het herstellen van gebreken als het mogen aanvullen van een reeds ingediende inschrijving. Daarnaast gaf de Commissie een handvat om gedurende meervoudig onderhandse procedures het overzicht te bewaren.

<Jurisprudentie door Tenderpeople.nl>

De inhoudelijke beoordeling

De aanbesteder schreef een meervoudig onderhandse aanbesteding uit voor het vinden van raamcontractanten die opleidingen konden verzorgen voor promovendi. Alle communicatie bij de aanbesteding zou per e-mail gebeuren. De offerte van één van de ondernemers werd terzijde gelegd, omdat deze geen rechtsgeldig ondertekende UEA en akkoordverklaringen op het Programma van Eisen, de conceptovereenkomst en de algemene inkoopvoorwaarden bevatte. Deze zouden volgens de leverancier in een meegestuurd PDF-bestand zijn opgenomen. De aanbesteder kreeg dit bestand echter niet geopend en dus werd de offerte terzijde gelegd.

De Commissie is van mening dat het niet ging om gebreken waarvoor een herstelmogelijkheid geboden had moeten worden. Dat is op grond van jurisprudentie alleen het geval indien behoefte is aan een eenvoudige precisering of het herstellen van een kennelijke materiële fout. Als in dit geval een herstelmogelijkheid was geboden, zou het volgens de Commissie gaan om een geheel nieuwe inschrijving. Zodoende kwam de Commissie tot de conclusie dat deze offerte terecht terzijde is gelegd.

Het bijkomende advies

Op grond van artikel 2.108 AW 2012 mogen aanbesteders nog geen inschrijvingen bekijken voordat de inschrijftermijn is verstreken. Om die reden kan het verstandig zijn om ook meervoudig onderhandse procedures uit te schrijven via een aanbestedingsplatform. Daarnaast neemt de kans op technische problemen omtrent de aanbesteding af bij gebruikmaking van een platform, aldus de Commissie.

Bij deze keuze kunnen de volgende elementen een rol spelen:

  • De kans op het over het hoofd zien van berichten wordt kleiner;
  • Aanbesteden via een platform verkleint de kans dat berichten naar een verkeerde partij worden gestuurd;
  • Mocht een bezwaarprocedure volgen, dan is het mogelijk eenvoudiger om bewijslast aan te dragen als bij de aanbesteding een platform is gebruikt.

Overigens merkt de Commissie terecht op dat het verstandig is voor aanbesteders om bij ‘e-mail aanbestedingen’ voldoende ruimte in te bouwen voor herstelmogelijkheden. Denk hierbij aan eenvoudige preciseringen en kennelijke materiële fouten.

Conclusie

Gesteld kan worden dat de aanbestedende dienst inderdaad een punt heeft. Het inrichten van een aanbesteding op een van de aanbestedingsplatformen kan bij meervoudig onderhandse procedures betekenen dat meer tijd gaat zitten in de voorbereiding. Daar staat tegenover dat bepaalde valkuilen worden vermeden, zoals e-mails die ‘in de lucht blijven hangen’ of ‘verkeerd ingestelde prioritering van de mailbox’. Dit voorkomt onnodige reparaties van inschrijvingen. Daarnaast komt overzicht de rechtmatigheid van aanbestedingen ten goede. Want ook hier geldt: voorkomen is beter dan genezen.

"
"

Inzicht

"
"

Inzicht

Vul hier je gegevens in en ontvang de download in je mail

Bedankt! Je aanvraag voor de download is goed ontvangen.
Oeps! Er is iets fout gegaan, probeer het later opnieuw a.u.b.
"
"

Inzicht

No items found.

Onze ambassadeurs

Uitgelichte artikelen

2025-12-31
Interview
31/12/2025
291
Uitgelicht

Siep Eilander: “Waarom samenwerking het lastigste én belangrijkste is in inkoop”

Wie het verhaal van publieke inkoop bij de Rijksoverheid wil begrijpen, moet langs de loopbaan van Siep Eilander. In een uitgebreid gesprek met Inkoop.Pub vertelt Siep Eilander openhartig over de praktijk van inkoop binnen de overheid, de lessen die hij leerde en hoe hij naar de toekomst kijkt.

Nancy van Bemmel
2025-12-15
Nieuws
15/12/2025
251
Uitgelicht

Schotanus: “Het lukt ons nog niet goed genoeg om aanbestedingen simpeler te maken”

Het is een trend die al langer zichtbaar is: competitie om Europese overheidsopdrachten neemt af. Maar waar komt dat precies door? En hoe kun je hier als inkoopprofessional op inspelen? Hoogleraar Fredo Schotanus geef verdere tekst en uitleg.

Cato Verhoeven
2025-12-12
Kennis
12/12/2025
112
Uitgelicht

De impact van de Wet DBA op inhuur

Nu de handhaving van de Wet DBA per 1 januari 2025 volledig is hervat, staat het inhuren van zelfstandigen opnieuw hoog op de agenda van (publieke) organisaties. Jeroen van Engelen, eigenaar van Zero Administratie & Advies en NEN 4400-1inspecteur, vertelt er meer over.

Nancy van Bemmel

Over de auteur(s)

Er zijn momenteel geen auteurs

Uitgelichte artikelen

2025-12-31
Interview
31/12/2025
291
Uitgelicht

Siep Eilander: “Waarom samenwerking het lastigste én belangrijkste is in inkoop”

Wie het verhaal van publieke inkoop bij de Rijksoverheid wil begrijpen, moet langs de loopbaan van Siep Eilander. In een uitgebreid gesprek met Inkoop.Pub vertelt Siep Eilander openhartig over de praktijk van inkoop binnen de overheid, de lessen die hij leerde en hoe hij naar de toekomst kijkt.

Nancy van Bemmel
2025-12-15
Nieuws
15/12/2025
251
Uitgelicht

Schotanus: “Het lukt ons nog niet goed genoeg om aanbestedingen simpeler te maken”

Het is een trend die al langer zichtbaar is: competitie om Europese overheidsopdrachten neemt af. Maar waar komt dat precies door? En hoe kun je hier als inkoopprofessional op inspelen? Hoogleraar Fredo Schotanus geef verdere tekst en uitleg.

Cato Verhoeven
2025-12-12
Kennis
12/12/2025
112
Uitgelicht

De impact van de Wet DBA op inhuur

Nu de handhaving van de Wet DBA per 1 januari 2025 volledig is hervat, staat het inhuren van zelfstandigen opnieuw hoog op de agenda van (publieke) organisaties. Jeroen van Engelen, eigenaar van Zero Administratie & Advies en NEN 4400-1inspecteur, vertelt er meer over.

Nancy van Bemmel
No items found.