Omdenken bij relatiegeschenken

13/12/2021
4955
Hanne Goebel

Relatie en geschenken

Veel bedrijven hebben beleid over wat je als inkoper van een relatie als geschenk mag ontvangen. Bijvoorbeeld “uitsluitend iets voor zakelijk gebruik en niet duurder dan €50,=”. Al het andere gaat in de personeels tombola of wordt geschonken aan een goed doel. Het meest gehoorde argument is dat je als inkoper “niet wil worden beïnvloed waardoor je niet langer objectief bent in je besluitvorming”. De discussie hierover leidt tot verkramping. En dan spreken we nog niet eens over internationaal zaken doen. Want deze typisch nederlandse conservatieve houding stuit in een aantal landen op regelrecht onbegrip en afkeer.

Hoe vreemd is het dat diezelfde bedrijven vaak een dubbele standaard hanteren en aan de verkoopkant strooien met relatiegeschenken. Zelf heb ik meegemaakt hoe je als inkoper van een bedrijf vrijwel niets mocht accepteren van een leverancier, terwijl de verkopers naar klanten strooiden met tickets voor o.a Champions League wedstrijden en de Olympische Spelen.

Bedrijven doen zaken met bedrijven, maar het zijn de mensen die deze bedrijven vertegenwoordigen, die het zaken doen mogelijk maken. Het ontwikkelen en onderhouden van de relatie tussen bedrijven heeft tot doel een gunfactor te creëren. Naast dat je als bedrijven natuurlijk bij elkaar moeten passen en dat een zakelijke overeenkomst concurrerend moet zijn, geeft de gunfactor de doorslag bij … gunning. Naast investeren in zaken als assortiment, kwaliteit, kosten en service, is een investering in de gunfactor essentieel om duurzaam omzet te realiseren. En zoals bij iedere investering geldt ook hier: bereken vooraf het rendement op deze investering. En die berekening is voor iedere klant en voor iedere leverancier net even anders.

Een relatiegeschenk dat in de tombola terecht komt of wordt weggegeven, betekent op z’n best een nul-rendement. Een geschenk dat niet wordt geaccepteerd of retour wordt gezonden, betekent een negatief rendement. Een geschenk dat warm wordt ontvangen en waarover openlijk wordt gesproken, betekent een positief rendement op deze investering.

Dus beste beleidsmakers, stop met het schrijven van policies en procedures voor uw medewerkers inzake relatiegeschenken. In plaats daarvan, besteed deze middelen aan het trainen van uw medewerkers op investerinsrendements berekening, op relatiemanagement en op culturele sensitiviteit. Begroot een budget voor relatiegeschenken, relatie ontwikkeling en onderhoud. En evalueer het gebruik van dit budget als onderdeel van de financiële cyclus. Toon het rendement aan en stuur bij waar nodig. Maak het geven en ontvangen van relatiegeschenken niet langer tot onderwerp van verkrampte- en soms emotionele discussies. In plaats daarvan maak het geven en ontvangen van relatiegeschenken tot een bedrijfsactiviteit die, door het verbeteren van de gunfactor, bijdraagt aan de meerjarige omzet ontwikkeling.

"
"

Inzicht

"
"

Inzicht

Vul hier je gegevens in en ontvang de download in je mail

Bedankt! Je aanvraag voor de download is goed ontvangen.
Oeps! Er is iets fout gegaan, probeer het later opnieuw a.u.b.
"
"

Inzicht

No items found.

Onze ambassadeurs

Uitgelichte artikelen

2025-12-31
Interview
31/12/2025
291
Uitgelicht

Siep Eilander: “Waarom samenwerking het lastigste én belangrijkste is in inkoop”

Wie het verhaal van publieke inkoop bij de Rijksoverheid wil begrijpen, moet langs de loopbaan van Siep Eilander. In een uitgebreid gesprek met Inkoop.Pub vertelt Siep Eilander openhartig over de praktijk van inkoop binnen de overheid, de lessen die hij leerde en hoe hij naar de toekomst kijkt.

Nancy van Bemmel
2025-12-15
Nieuws
15/12/2025
250
Uitgelicht

Schotanus: “Het lukt ons nog niet goed genoeg om aanbestedingen simpeler te maken”

Het is een trend die al langer zichtbaar is: competitie om Europese overheidsopdrachten neemt af. Maar waar komt dat precies door? En hoe kun je hier als inkoopprofessional op inspelen? Hoogleraar Fredo Schotanus geef verdere tekst en uitleg.

Cato Verhoeven
2025-12-12
Kennis
12/12/2025
112
Uitgelicht

De impact van de Wet DBA op inhuur

Nu de handhaving van de Wet DBA per 1 januari 2025 volledig is hervat, staat het inhuren van zelfstandigen opnieuw hoog op de agenda van (publieke) organisaties. Jeroen van Engelen, eigenaar van Zero Administratie & Advies en NEN 4400-1inspecteur, vertelt er meer over.

Nancy van Bemmel

Over de auteur(s)

Er zijn momenteel geen auteurs

Uitgelichte artikelen

2025-12-31
Interview
31/12/2025
291
Uitgelicht

Siep Eilander: “Waarom samenwerking het lastigste én belangrijkste is in inkoop”

Wie het verhaal van publieke inkoop bij de Rijksoverheid wil begrijpen, moet langs de loopbaan van Siep Eilander. In een uitgebreid gesprek met Inkoop.Pub vertelt Siep Eilander openhartig over de praktijk van inkoop binnen de overheid, de lessen die hij leerde en hoe hij naar de toekomst kijkt.

Nancy van Bemmel
2025-12-15
Nieuws
15/12/2025
250
Uitgelicht

Schotanus: “Het lukt ons nog niet goed genoeg om aanbestedingen simpeler te maken”

Het is een trend die al langer zichtbaar is: competitie om Europese overheidsopdrachten neemt af. Maar waar komt dat precies door? En hoe kun je hier als inkoopprofessional op inspelen? Hoogleraar Fredo Schotanus geef verdere tekst en uitleg.

Cato Verhoeven
2025-12-12
Kennis
12/12/2025
112
Uitgelicht

De impact van de Wet DBA op inhuur

Nu de handhaving van de Wet DBA per 1 januari 2025 volledig is hervat, staat het inhuren van zelfstandigen opnieuw hoog op de agenda van (publieke) organisaties. Jeroen van Engelen, eigenaar van Zero Administratie & Advies en NEN 4400-1inspecteur, vertelt er meer over.

Nancy van Bemmel
No items found.