Uitdagingen voor de professionele contractmanager: waardecreatie voor organisaties

5/7/2021
6639
AddVue

Contractregistratie en het tijdig opzeggen of verlengen van contracten omvat het werk van de professionele contractmanager veel meer. Het vakgebied van de contractmanager is veelzijdig en complex. Daar komt bij dat op dit moment zich een aantal belangrijke ontwikkelingen voltrekken. In de eerste plaats besteden private en publieke organisaties steeds meer producten en diensten uit.

Uitbestedingsratio’s van 70 % en meer zijn inmiddels al heel gewoon. En steeds vaker worden ook voor het primaire proces externe partijen ingeschakeld. De afhankelijkheid ten opzichte van leveranciers neemt hierdoor toe. Immers, als een leverancier niet goed presteert, dan kan dat schadelijke gevolgen hebben voor de inkopende organisatie. Dit kan financiële schade betreffen of imagoschade. Ook kunnen niet presterende leveranciers de concurrentiekracht van een organisatie aantasten. In de publieke sector spreekt men dan van afnemende maatschappelijke waarden; de burger krijgt niet of minder dan is beloofd. Een bijkomende ontwikkeling is, dat de wereld om ons heen steeds complexer wordt door verdere globalisering, technologische ontwikkelingen, enorme groei in hoeveelheden data en toegenomen wet- en regelgeving. Dit levert nieuwe en complexe uitdagingen op voor de organisaties.

Kerncompetentie

Deze ontwikkelingen leiden ertoe dat het managen van contracten en van leveranciers een kerncompetentie voor organisaties is geworden. Het op professionele wijze invulling geven aan het vakgebied is noodzakelijk om prestaties te optimaliseren en de afhankelijkheid ten opzichte van leveranciers in goede banen te leiden. Contract- en leveranciersmanagers moeten in staat zijn om partijen te verbinden. Regieprocessen worden geoptimaliseerd en er wordt gemonitord op prestaties. En waar de inkopende organisatie risico’s loopt, worden deze risico’s adquaat gemanaged en verantwoord.

Compliancy

Ook komt er steeds meer aandacht voor contractcompliancy. Compliance (naleving) betekent voor de contractmanager dat wordt beoordeeld en verantwoord of contracten voldoen aan de geformuleerde doelstellingen van het contract (welke waarde levert een contract op) en of de interne regels en procedures zijn nageleefd. Ook moet de contractmanager kunnen vaststellen of uitvoering van het contract past binnen wet- en regelgeving. En als het hiervan afwijkt, dan toont de contractmanager aan dat er op gepaste wijze is gehandeld, bijvoorbeeld door het opzetten van allerlei verbeteractiviteiten of door het nemen van maatregelen om risico’s te verminderen. Ook het niet voldoen aan wet- en regelgeving kan leiden tot financiële schade, imagoschade of continuïteitsrisico’s. Door de Autoriteit Persoonsgegeven

"
"

Inzicht

"
"

Inzicht

Vul hier je gegevens in en ontvang de download in je mail

Bedankt! Je aanvraag voor de download is goed ontvangen.
Oeps! Er is iets fout gegaan, probeer het later opnieuw a.u.b.
"
"

Inzicht

No items found.

Onze ambassadeurs

Uitgelichte artikelen

2025-12-31
Interview
31/12/2025
291
Uitgelicht

Siep Eilander: “Waarom samenwerking het lastigste én belangrijkste is in inkoop”

Wie het verhaal van publieke inkoop bij de Rijksoverheid wil begrijpen, moet langs de loopbaan van Siep Eilander. In een uitgebreid gesprek met Inkoop.Pub vertelt Siep Eilander openhartig over de praktijk van inkoop binnen de overheid, de lessen die hij leerde en hoe hij naar de toekomst kijkt.

Nancy van Bemmel
2025-12-15
Nieuws
15/12/2025
251
Uitgelicht

Schotanus: “Het lukt ons nog niet goed genoeg om aanbestedingen simpeler te maken”

Het is een trend die al langer zichtbaar is: competitie om Europese overheidsopdrachten neemt af. Maar waar komt dat precies door? En hoe kun je hier als inkoopprofessional op inspelen? Hoogleraar Fredo Schotanus geef verdere tekst en uitleg.

Cato Verhoeven
2025-12-12
Kennis
12/12/2025
112
Uitgelicht

De impact van de Wet DBA op inhuur

Nu de handhaving van de Wet DBA per 1 januari 2025 volledig is hervat, staat het inhuren van zelfstandigen opnieuw hoog op de agenda van (publieke) organisaties. Jeroen van Engelen, eigenaar van Zero Administratie & Advies en NEN 4400-1inspecteur, vertelt er meer over.

Nancy van Bemmel

Over de auteur(s)

Er zijn momenteel geen auteurs

Uitgelichte artikelen

2025-12-31
Interview
31/12/2025
291
Uitgelicht

Siep Eilander: “Waarom samenwerking het lastigste én belangrijkste is in inkoop”

Wie het verhaal van publieke inkoop bij de Rijksoverheid wil begrijpen, moet langs de loopbaan van Siep Eilander. In een uitgebreid gesprek met Inkoop.Pub vertelt Siep Eilander openhartig over de praktijk van inkoop binnen de overheid, de lessen die hij leerde en hoe hij naar de toekomst kijkt.

Nancy van Bemmel
2025-12-15
Nieuws
15/12/2025
251
Uitgelicht

Schotanus: “Het lukt ons nog niet goed genoeg om aanbestedingen simpeler te maken”

Het is een trend die al langer zichtbaar is: competitie om Europese overheidsopdrachten neemt af. Maar waar komt dat precies door? En hoe kun je hier als inkoopprofessional op inspelen? Hoogleraar Fredo Schotanus geef verdere tekst en uitleg.

Cato Verhoeven
2025-12-12
Kennis
12/12/2025
112
Uitgelicht

De impact van de Wet DBA op inhuur

Nu de handhaving van de Wet DBA per 1 januari 2025 volledig is hervat, staat het inhuren van zelfstandigen opnieuw hoog op de agenda van (publieke) organisaties. Jeroen van Engelen, eigenaar van Zero Administratie & Advies en NEN 4400-1inspecteur, vertelt er meer over.

Nancy van Bemmel
No items found.