
Ontwaakt, O tenderaars der aarde!

Beste tender-collega, dit jaar ga je het anders doen, dat eindejaarsgesprek. Het is klaar met dat veel te hoge target, de beperkte salarisverhoging, je wederom uitgestelde opleidingsplan en de wellicht-volgend-jaar-bonus-wortel die ze altijd voor je neus bengelen. Dit jaar wordt het boter bij de vis, baas!
Er zijn behoorlijk wat goede redenen voor je emancipatorische assertiviteit. Allereerst is er een schreeuwend tekort aan tenderaars. Tenders en aanbestedingen worden steeds complexer, het schrijven en begeleiden van zo’n project is een echt vak. Dat kunnen niet veel mensen. Je bent een zeldzame, gewilde professional!
Ten tweede beginnen steeds meer directies in te zien dat hun hele bedrijfsvoering eigenlijk al snel stopt, als er geen nieuwe contracten meer gewonnen worden. En wie winnen dan die nieuwe inkomstenbronnen, waar al die leveranciers en salarissen van betaald worden? Juist.
Voor wie dacht dat het antwoord op de voorgaande vraag ‘Sales’ was, komt hier argument nummer 3. Ik zie bij grote reorganisaties dat er bijna altijd mensen van sales de laan uit worden gestuurd, maar er wordt NOOIT gesneden in het tenderteam. Dat heeft natuurlijk een goede reden. Salesmensen kosten geld, met hun dure leaseauto’s en verkooptrainingen en skyboxlunches en golfclub-lidmaatschap. Tenderaars leveren juist geld op, en vaak nog vrij snel na indiensttreding ook. Dus als je maar 1 fte mag vullen als commercieel directeur, dan neem je een tenderaar. Logisch…
Dus beste tender-collega, je pikt het niet langer, die onderwaardering. Waarom krijgen sales-collega’s meer dan jij, in salaris, leuke dingetjes en bonussen? Bij een grote gewonnen tender paradeert die salesmanager zo trots als een hond met zeven lullen door de gang met ZIJN offerte, maar wie heeft al die avonden en weekenden aan die tender zitten schaven? En wie wordt er opeens afkeurend aangegaapt als diezelfde tender verloren was gegaan?
Wij tenderaars weten allemaal dat de input van sales in een tenderproces meestal gelijkstaat aan 10 minuten googelen op die klantnaam. Je ziet ze alweer aankomen in de kickoff, met dat ‘account-canvas’ vol holle frases en nikszeggende marketing-bullshit. Waarom krijgen zij dan meer?
Het is klaar, nondeju! Dit jaar eis je een flinke salarisverhoging, een eerlijke bonus, een mooi opleidingsbudget, die kekke leasebak en alle andere bling-bling die hoort bij een commercieel professional die wél geld binnenbrengt. Zoals een mooi, eigen naambordje bij je werkkamer.
P.S.: voordat je dit doet, moet je natuurlijk wel een hoop tenders winnen…
Vul hier je gegevens in en ontvang de download in je mail








